Лізинг був менш популярним, ніж кредитування. Але, починаючи з 2010 року, він став набирати в Нижегородському регіоні стрімкі обертів. У Нижньому Новгороді відбувся присвячений ринку лізингових послуг круглий стіл. У ньому взяли участь лізингові компанії та банківські структури.
Низький попит на лізинг, на думку учасників круглого столу, був пов'язаний з тим, що потенційні клієнти слабо уявляли собі цей варіант співпраці з банками. Але зараз практично половина клієнтів лізингових компаній - це ті, хто спробував дану послугу перший раз, і зараз воліють її кредитування. Керівник представництва "ВТБ24 лізинг" Дмитро Хахулинотметил, що, починаючи з 2010 року, попит на лізингові послуги з кожним роком зростає. "Після кризи знову активізувалися будівельні організації - їм знадобилося устаткування, задіяна на нульовому етапі будівництва, - говорить експерт. - Це екскаватори, бурильні установки. Традиційно є попит на вантажоперевезення. Зараз стали проявляти активність і виробничники". Експерт зазначив, що сьогодні в лізинг пропонується все - від транспорту до нерухомості. Також в регіоні активно створюються окремі програми для починаючих підприємців, фінансове становище яких ще не є стабільним. У цьому випадку фінансовий аналіз іноді не проводиться, якщо клієнт вносить аванс. За словами директора Волго-в’ятського регіональної філії "Ощадбанк лізинг" Олексія Аптюшева, підприємці нарешті усвідомили, що лізинг - більш вигідний варіант, ніж кредити. В першу чергу він вигідний підприємцям, які працюють в "білій" зоні, податок на прибуток для яких - реальна навантаження. "Коли ми оцінюємо клієнта, то застосовуємо зважений, системний підхід. Йде оцінка фінансового стану клієнта, фінансового результату, пов'язаного з використанням придбаного предмета лізингу, - говорить Олексій Аптюшев. - Також ми розглядаємо ризики, що відносяться до ліквідності майна. Нам важливо зрозуміти, чи зможемо ми використовувати обладнання або машину, якщо доведеться її вилучати?" Олексій Аптюшев зазначив, що працюють в регіоні банки очікують збільшення попиту на ринку лізингу комерційної нерухомості. Ціни на ринку стабілізувалися. Клієнти усвідомили переваги довгострокового лізингу, який дозволяє мінімізувати багато ризики. Важливо, що довгостроковий лізинг порівнянний по витратам з звичайною орендою, але вигода більш істотна: коли закінчується термін лізингу, лізингоотримувач стає власником об'єкта нерухомості. На даний момент самим активним за попиту є лізинг залізничних складів, транспорту та обладнання. Але експерти впевнені, що майбутнє саме за лізингом у сфері комерційної нерухомості.
Директор регіональної філії "Лізингової компанії Уралсиб" Михайло Фанштейн перерахував кілька переваг лізингу порівняно з кредитом. По-перше, його простіше отримати. "Лізингові компанії, як правило, більш лояльно дивляться на фінансове становище потенційного клієнта, ніж кредитні структури, - говорить про плюси лізингу Михайло Фанштейн. - Крім того, ми пропонуємо договори на більш тривалі терміни". По-третє, якщо умови договору з боку клієнта не виконуються, закон дозволяє лізинговими структурам забирати отримане у лізинг майно - судова тяганина зводиться до мінімуму. І навіть якщо клієнт стає банкрутом, його майно не потрапляє в заставну масу. "Держава активно допомагає представникам малого та середнього бізнесу, які отримують серйозну підтримку у вигляді компенсацій авансових платежів. У тому числі і за будь-який транспорт, крім легкового, - коментує Михайло Фанштейн. - Декому здається, що лізинг не вигідніше кредитування, але насправді в плані компенсацій і зниження податкового навантаження він значно ефективніше". Експерт зазначив, що компанії вигідно співпрацювати насамперед з невеликими підприємствами, так як необхідний товар (найчастіше це транспорт) завжди ліквідний. Лізинг транспорту - це як раз той ринок, де різні що надають лізингові послуги компанії активно конкурують між собою, намагаючись розробити для клієнтів більш цікаві програми. Коли є пропозиція - завжди буде попит. За словами Михайла Фанштейна, зростання попиту на лізингові послуги почав рости і в харчовій і хімічній промисловості, і на ринку складського встаткування. Кількість різних пропозицій для клієнтів також зростає. Кожна працююча на ринку лізингова компанія прагне зробити саме свою пропозицію найбільш вигідним і зручним. Навіть до оцінки проектів різні гравці ринку застосовують різні підходи.
Начальник управління лізингу компанії "Трансинкор" Тамара Пахоменко зазначила, що значне зростання на ринку лізингових послуг у 2011-2012 роках спостерігається в промисловості, комунальному секторі та дорожньому будівництві. Тому компанія зробила ставку саме на ці сектори економіки. В Нижегородській області діє програма підтримки малого і середнього підприємництва, по якій лізингоодержувач отримує компенсацію первинного платежу за лізингом. Держава також активно підтримує зараз сільгоспвиробників: передбачені пільги фермерським господарствам. Без державних пільг лізинг був би сільгоспвиробникам невигідний, так як вони сплачують єдиний сільгоспподаток. "Але, як показала практика, саме сільгоспвиробники часто стають "проблемними" клієнтами. Причин кілька, - коментує Тамара Пахоменко. - По-перше, у них сезонний характер роботи. По-друге, багато фермерські господарства сформували своє розуміння лізингу. Більшість вважають надане ним у лізинг устаткування "своїм" і починають серйозно затримувати щомісячні виплати. Доводиться постійно нагадувати, що при лізингу обладнання є власністю лізингодавця". Підсумки 2010 року показали, що більшість клієнтів зацікавлені у програмі підтримки малого і середнього підприємництва за істотно зниженими ставками. "Так як регіональна програма буде розвиватися і далі, ринок лізингових послуг також буде рости. Впевнена, що тільки індивідуальний підхід до клієнта дає гарантії довготривалого співробітництва", - резюмує Тамара Пахоменко.
Директор ТОВ "Авторента" В'ячеслав Мясковский зазначив, що важливу роль у роботі на ринку лізингових послуг грає страхування власних ризиків. "Це необхідність, без якої нам не вижити. Наприклад, ми збудували довгострокові і ефективні відносини з абсолютно чесним і прозорим клієнтом, і раптом вибухнула криза, - наводить приклад експерт. - Всі будівництва клієнта встали, і нам доводиться вилучати 15 одиниць спецтехніки, а потім насилу їх продавати, щоб хоча б повернути своє. Це одвічна проблема всіх гравців нашого ринку". Звернув увагу В'ячеслав Мясковский і на більш приватні речі, пов'язані з недоробками закону. Наприклад, якщо клієнт викрав узяту у лізинг машину, це вважається не викраденням, а шахрайством. І в цьому випадку лізингова компанія не отримує страхові виплати. "Починаючи з 2010 року, клієнти почали активно використовувати операційний лізинг. Причому, багато клієнти не хочуть викуповувати устаткування, - коментує В'ячеслав Мясковский. - У цьому випадку договір укладається на певний строк - найчастіше на три-чотири роки. Клієнт повинен робити щомісячні виплати, отримуючи за це в користування обладнання. У цьому випадку його абсолютно не хвилює майбутнє взятого в оренду обладнання після закінчення строку договору". З кожним роком набирає обертів транспортний аутсорсинг: у цьому випадку в оренду береться не просто транспорт, а повне транспортне обслуговування. Західні компанії вже давно звикли до подібного роду послуг. Приходячи на російський ринок, вони шукають компанії, які можуть забезпечити їм такий варіант співпраці. З часом все більше і великих російських компаній переходить на операційний лізинг. Таким чином вони позбавляються від непрофільних витрат - наприклад, транспортних відділів.
Всі учасники круглого столу впевнені, що лізинг буде набирати обертів. Серед трендів на найближчі роки - розвиток операційного лізингу, індивідуальний підхід до кожного клієнта і зростання різного роду пропозицій від гравців ринку.
Комментариев нет:
Отправить комментарий